www.przystan.org.pl

Gry i zabawy towarzyskie i integracyjne dla dzieci, młodzieży i dorosłych

Każdy, kto kiedykolwiek organizował szkolenie, wycieczkę czy imprezę, na której były nieznające się osoby, zna stresik spowodowany tym, czy nowi znajomi złapią wspólny język. To jednak nic strasznego, jeśli zna się kilka zabaw, które skutecznie rozładowują napięcie i zbliżają ludzi. Poniższe pomysły na zabawy i gry towarzyskie dla dzieci, młodzieży i dorosłych systematycznie testowane są na naszych wyprawach dla ojców z dziećmi i całych rodzin, stąd możemy zagwarantować, że odbierane są naprawdę dobrze 🙂

Jakie gry i zabawy integracyjne znajdziesz w artykule:

1. Bieg gazetowy

Rekwizyty:

  • Kartki z gazet w ilości 2 razy większej niż liczba uczestników

Przebieg:

Zadanie powinno się przeprowadzić w co najmniej dwóch grupach. Każdy uczestnik dostaje po 2 strony gazety. Jego zadaniem będzie jak najszybsze dobiegnięcie do mety, stawiając nogi tylko i wyłącznie na tych gazetach. Nie można przy tym stawiać nóg na podłodze ani dwóch nóg na jednej gazecie.

Zabawę można przeprowadzić w dwóch wariacjach:

  • Biec poprzez szuranie nogami stojącymi na gazetach
  • Poprzez przekładanie kartek – tzn stojąc jedną nogą na kartce, rękami przekłada się do przodu drugą kartkę. Następnie na tą kartkę stawia się drugą nogę, a kartkę, która jest z tyłu ponownie rękami przekłada do przodu.

Wygrywa ten, kto pierwszy dobiegnie do mety.

2. Bieg z balonami

Rekwizyty:

  • Balony – po jednym na parę

Przebieg:

Uczestnicy ustawiają się na starcie w parach, plecami do siebie. Pomiędzy plecy wkładają sobie balon. Ich zadaniem będzie jak najszybsze dobiegnięcie do mety z balonem przytrzymywanym jedynie plecami. Gdy balon wypadnie, para musi się zatrzymać i włożyć go z powrotem między plecy.

Gra bieg z balonami

3. Bitwa na łyżki

Rekwizyty:

  • Łyżki – po dwie na osobę
  • Jajka, rzodkiewki lub małe piłeczki – po jednej na osobę

Przebieg:

Uczestnicy dobierają się w pary. Każdy dostaje po 2 łyżki. Na jednej z nich trzymają jajko, rzodkiewkę lub coś innego okrągłego, drugą zaś – pustą – bronią się bądź atakują. Zadanie polega na tym, żeby wytrącić jajko z łyżki przeciwnika, a uchronić od tego siebie.

4. Butelka – zadanie lub wyzwanie

Rekwizyty:

  • Butelka

Przebieg:

Uczestnicy siedzą w kole. Pierwsza osoba kręci butelką. Osoba, którą wskaże korek, ma do wyboru: odpowiedzieć na pytanie lub wykonać zadanie, które wymyśli mu osoba kręcąca butelką. Po wykonaniu zadania lub odpowiedzi na pytanie teraz ta osoba kręci butelką i wymyśla kolejnej osobie pytane bądź zadanie.

5. Czekolada

Rekwizyty:

  • Talerz, nóż i widelec
  • Czekolada
  • Ubrania – kurtka, szalik czapka, rękawiczki

Przebieg:

Na talerzu kładziemy tabliczkę czekolady, a obok sztućce. Obok stołu kładziemy stos ubrań. Pierwszy gracz rzuca kostką raz za razem aż do momentu wyrzucenia szóstki. Gdy mu się to uda, szybko zaczyna ubierać wszystkie przygotowane ubrania, a następnie jak najszybciej zaczyna jeść sztućcami czekoladę. W tym samym czasie (czyli od razu po wyrzuceniu 6) kolejna osoba bierze kostkę i zaczyna rzucać, tak by też wyrzucić 6. Jeżeli wyrzuci szóstkę, to pierwszy gracz, przerywa ubieranie bądź jedzenie (w zależności od tego, na jakim był etapie wykonywania zadania) i następuje zmiana przy ubraniach i czekoladzie. Kostka jest w ciągłym ruchu, więc gracze muszą się spieszyć, żeby zjeść czekoladę.

Zabawę można też przeprowadzić w drużynach. Wygrywa wtedy ta, która pierwsza zje całą czekoladę.

Gra czekolada

6. Gazetowa wojna

Rekwizyty:

  • Kilka gazet

Przebieg:

Dzielimy pole gry na dwie połowy. Wręczamy drużynom po jednej lub kilka gazet. Uczestnicy zabawy mają kilka minut, żeby zrobić z nich kule – pociski. Gdy są gotowi, prowadzący rozpoczyna grę okrzykiem „start!”. Drużyny mają teraz 5 minut, żeby przerzucić na pole przeciwnika jak najwięcej kul. Nie wolno jednak brać do ręki kilku kul jednocześnie, ale można tylko po jednej! Wygrywa drużyna, na której polu będzie mniej kul.

7. Głuchy telefon pokazywany

Rekwizyty:

  • Brak

Przebieg:

Dzielimy uczestników na dwie drużyny. Obie drużyny nawzajem wymyślają sobie hasło do pokazania lub wymyśla je prowadzący. Następnie drużyny ustawiają się w rzędzie, jedna osoba za drugą, tyłem do prowadzącego. Pierwsza osoba (stojąca tyłem do prowadzącego) odwraca się i dostaje do pokazania hasło, które wymyśliła drużyna poprzednia. Jej zadaniem jest zapamiętać to hasło i pokazać je drugiej osobie z drużyny. Druga osoba musi się domyślić, co to za hasło i pokazać je trzeciej itd. Ostatnia osoba w rzędzie ma pokazać co to za hasło i powiedzieć, co oznacza. W czasie całej zabawy drużyna przeciwna obserwuje, jak idzie tej, która aktualnie pokazuje.

Wygrywa ta z drużyn, która zgadnie prawidłowo więcej haseł.

Gra głuchy telefon

8. Hasło

Rekwizyty:

  • Brak

Przebieg:

Dzielimy się na dwie drużyny. Uczestnicy stoją w dwóch rzędach, jeden za drugim. Prowadzący podaje pierwszym osobom w rzędach hasło. Hasło trzeba przekazać kolejnej osobie, pisząc palcem litery na jej plecach. Ostatnia osoba w rzędzie podaje hasło. Wygrywa drużyna, która pierwsza poprawnie poda hasło.

9.  Jaką jesteś postacią z bajki

Rekwizyty:

  • Karteczki z nazwami postaci z bajek

Przebieg:

Na karteczkach wypisz postaci z bajek. Każdy uczestnik dostaje po jednej karteczce, ale nie może patrzeć na to, co jest na niej napisane. Przykłada ją do czoła, tak by inni uczestnicy widzieli napis, a następnie poprzez zadawanie im pytań próbuje odgadnąć jaką postacią jest. W trakcie zadawania pytań trzeba jednak przestrzegać dwóch reguł:

  • Każdemu uczestnikowi zabawy można zadać tylko jedno pytanie
  • Wszystkie pytania muszą być tak skonstruowane, by odpowiedzią na nie mogło być tylko „tak” lub „nie”.
Zabawa w pokazywanie jaką postacią z bajki jestem

10. Kalambury

Rekwizyty:

  • Hasła wypisane na kartkach

Przebieg:

Jedna z osób pokazuje hasło znajdujące się na kartce. Pozostałe osoby muszą zgadnąć, co to jest za hasło.

Przy większej grupie, można także grać w zespołach i nawzajem wymyślać sobie hasła.

11. Kapsle

Rekwizyty:

  • Przygotowany tor
  • Kapsle

Przebieg:

Na ziemi wyznacz tor wyścigu. Zrób zakręty, górki, dołki, przeszkody, start i metę. Na starcie ustaw kapsle. Zadanie polega na jak najszybszym przesunięciu kapsli na metę. W tym celu gracze kolejno, po jednym razie, pstrykają w swój kapsel. Wygrywa gracz, którego kapsel jako pierwszy przekroczy metę.

12. Latający dywan

Rekwizyty:

  • Kilka rzeczy
  • Takiej samej wielkości duże ręczniki, po jednym na trzy osoby

Przebieg:

Prowadzący wyznacza linię startu i skarbiec, w którym umieszcza kilka rzeczy. Uczestników dzielimy na drużyny 3-osobowe. Każda drużyna otrzymuje ręcznik. Dwie osoby trzymają go za rogi, a trzecia na nim siada. Zadanie polega na podniesieniu ręcznika, na którym siedzi trzecia osoba, przejściu do skarbca i przeniesieniu pojedynczo przedmiotów ze skarbca za linię startu. Wygrywa drużyna, która w określonym czasie przeniesie więcej przedmiotów.

Zabawa w latający dywan

13. Liczba nóg

Rekwizyty:

  • Brak

Przebieg:

Uczestników dzielimy na kilkuosobowe drużyny. W każdej rundzie prowadzący podaje liczbę od 1 do czterokrotnie większej od ilości uczestników w grupie (np.jeśli uczestników jest 4, to maksymalna liczba to 16). Zadaniem drużyny jest ustawienie się tak, żeby ziemi dotykała dokładnie taka ilość kończyn, jak liczba, którą podał prowadzący.

Przykład: w zabawie bierze udział 5-osobowa drużyna. Jeśli prowadzący powiedział 4 – to znaczy, że w sumie cztery kończyny uczestników mogą dotykać ziemi. By wykonać to zadanie można np. ustawić się tak, by 4 osoby stały na jednej nodze i trzymali piątą w powietrzu.

14. Memory pokazywane

Rekwizyty:

  • Brak

Przebieg:

Jedna osoba wychodzi z pokoju. W tym czasie pozostali gracze dobierają się w pary i ustalają sobie znak np. mrugnięcie. Następnie wszyscy uczestnicy w dowolnej konfiguracji ustawiają się w okręgu.  Osoba, która wyszła z pokoju wraca, staje w kole i obserwuje pozostałych uczestników, którzy co jakiś czas pokazują sobie ustalone znaki. Jej zadaniem jest odgadnięcie, kto jest z kim w parze.

15. Miseczka

Rekwizyty:

  • Miseczka
  • Piłeczka pingpongowa

Przebieg:

Rysujemy linię start i w odległości kilku metrów ustawiamy małą miseczkę. Uczestnicy stają na linii start i kolejno próbują trafić piłeczką pingpongową do miseczki tak, by z niej nie wypadła. Wygrywa osoba, której uda się to pierwszej.

Gra w rzucanie do miseczki

16. Morderca

Rekwizyty:

  • Brak

Przebieg:

Gracze ustawiają się w kole i zamykają oczy. Prowadzący wybiera mordercę, a następnie wszyscy otwierają oczy. Zadaniem mordercy jest uśmiercenie jak największej ilości osób poprzez mruganie do nich. Osoba, która zobaczy, że do niego mrugnięto, bez słowa odpada z gry (może usiąść albo odejść z kółka). Zadaniem pozostałych graczy jest odgadnięcie, kto jest mordercą. Jeżeli ktoś niepoprawnie wskaże mordercę, to odpada razem z osobą, którą wskazał. Morderca wygrywa, gdy zabije wszystkie osoby.

17. Na cenzurowanym

Rekwizyty:

  • Brak

Przebieg:

Jedna z osób wychodzi z pokoju. Pozostali muszą powiedzieć jedną rzecz, którą myślą na temat tej osoby. Przykładowo „jest inteligentny”, „lubię jego śmiech”. Prowadzący spisuje je na kartce. Następnie „obgadywana” osoba wraca do pokoju. Prowadzący odczytuje jej wszystkie opinie. Osoba musi wybrać jedną z opinii i zgadnąć kto ją powiedział. Jeżeli zgadnie, teraz ta osoba będzie „obgadywana”. Jeśli nie zgadnie, „obgadywanym” będzie ochotnik, lub osoba wyznaczona losowaniem.

18. Odbijanie balonów

Rekwizyty:

  • Balony w ilości takiej, jak uczestnicy lub dwa razy mniejszej

Przebieg:

Dwie drużyny siadają naprzeciwko siebie tak, by stykały się stopami. Każda osoba lub co druga otrzymuje balon. Zadanie polega na tym, by przebijać balon na pole przeciwnika. Jeżeli balon upadnie na polu przeciwnika, drużyna otrzymuje punkt. Wygrywa drużyna, która przebiła więcej balonów na pole przeciwnika.

Zabawa w odbijanie balonów na siedząco

19. Pif paf!

Rekwizyty:

  • Brak

Przebieg:

Gracze ustawiają się w okręgu z jedną osobą w jego środku. Osoba w środku wskazuje na jedną osobę w okręgu z rękoma ułożonymi „w pistolet” i krzyczy „pif”. Wskazana osoba musi ukucnąć, żeby uchylić się od strzału. Z kolei osoby po jej prawej i lewej stronie muszą w nią strzelić, mówiąc „paf”. Jeżeli osoba wskazana nie ukucnie, odpada. Jeżeli jednak zdąży kucnąć, to odpada osoba po jej prawej lub lewej – ta, która później powiedziała „paf”.

Gdy zostaną dwie osoby, to prowadzący mówi pif, a wygrywa ta osoba, która pierwsza powie „paf”.

20. Piosenka na zadany temat

Rekwizyty:

  • Brak

Przebieg:

Dwie drużyny mają za zadanie zaśpiewać jak najwięcej fragmentów piosenek, w których pojawi się słowo z kategorii zadanej przez prowadzącego (np. ze zwierzęciem, z imieniem, z nazwą miasta). Drużyny na zmianę śpiewają po jednym fragmencie piosenki aż do momentu, gdy jednej z drużyn zabraknie pomysłów.

Zabawa w śpiewanie piosenek na zadany temat

21. Po ciemku

Rekwizyty:

  • Chustki na oczy w ilości takiej, ile jest zespołów

Przebieg:

Dwie drużyny mają za zadanie zaśpiewać jak najwięcej fragmentów piosenek, w których pojawi się słowo z kategorii zadanej przez prowadzącego (np. ze zwierzęciem, z imieniem, z nazwą miasta). Drużyny na zmianę śpiewają po jednym fragmencie piosenki aż do momentu, gdy jednej z drużyn zabraknie pomysłów.

22. Pokazywanie hasła w zespole

Rekwizyty:

  • Brak

Przebieg:

Uczestników należy podzielić na kilkuosobowe zespoły. Każdy zespół otrzymuje od prowadzącego hasło będące jakimś urządzeniem np. wiertarka, kosiarka, pralka. Wykorzystując wszystkie osoby z zespołu, należy pokazać to urządzenie. Zadaniem pozostałych drużyn jest zgadnąć tego hasła.

23. Siatkówka balonowa

Rekwizyty:

  • Ręczniki – po jednym na parę
  • Balony z wodą

Przebieg:

Dzielimy uczestników na pary. Każda z par otrzymuje ręcznik, chwyta go za rogi i rozciąga, tak, by na środek można było włożyć balon z wodą. Zabawa polega na przerzucaniu za pomocą tego ręcznika balona przez siatkę (lub narysowaną linię) na stronę drużyny przeciwnej. Punkt zdobywa się, gdy balon upadnie na pole przeciwnika lub pęknie drużynie przeciwnej. Gdy balon wyleci na aut, punkt zdobywa przeciwnik.

Gra w siatkówkę balonową

24. Skecz z rekwizytami

Rekwizyty:

  • Dwie torebki z różnymi niezwiązanymi ze sobą przedmiotami

Przebieg:

Dzielimy uczestników na drużyny. Każda drużyna dostaje torebkę z kilkoma niezwiązanymi ze sobą przedmiotami. Jej zadaniem jest wymyślenie historii, której głównymi bohaterami będą wszystkie przedmioty z torby.

25. Słowa za słowo

Rekwizyty:

  • Kartki i coś do pisania dla każdej z grup

Przebieg:

Dzielimy uczestników na kilkuosobowe drużyny i każdej wręczamy kartkę oraz coś do pisania. Następnie prowadzący podaje dość długie słowo, z liter którego drużyny będą musiały ułożyć jak najwięcej słów. Wygrywa ta drużyna, która w określonym czasie ułoży najwięcej wyrazów.

Przykład: Prowadzący podaje słowo „konstytucja”, a uczestnicy wymyślają słowa, jakie można stworzyć z liter tego słowa, np: kot, akcja, noc itd.

Gra w słowo za słowo

26. Ślepa kura

Rekwizyty:

  • Opaski na oczy dla każdego uczestnika

Przebieg:

Wszyscy gracze zakładają opaski na oczy. Prowadzący wyznacza osobę które będzie „ślepą kurą”. Następnie wszyscy uczestnicy z zawiązanymi oczami chodzą po pokoju i każdą napotkaną osobę pytają, czy jest ślepą kurą. Osoba, która trafi na ślepą kurę, też automatycznie staje się ślepą kurą. Gra toczy się, aż wszyscy uczestnicy zostaną ślepymi kurami.

27. Taniec na gazecie

Rekwizyty:

  • Gazety – po jednej na parę
  • Muzyka

Przebieg:

Prowadzący dzieli uczestników na pary. Każdej wręcza gazetę i prosi, by para na niej stanęła. Następnie włącza muzykę, a pary tańczą, uważając, by ani kawałkiem stopy nie wyjść poza tę gazetę. Na sygnał „stop” pary składają swoją gazetę na pół i znowu rozpoczynają taniec. Jeśli któraś para w trakcie tańca wyjdzie stopą za gazetę, to odpada z gry. Wygrywa ta para, która będzie w stanie tańczyć na jak najmniejszej gazecie.

Zabawa w taniec na gazecie

28. Taniec z balonem

Rekwizyty:

  • Balony – po jednym na parę

Przebieg:

Tańczymy w parach trzymając balon między głowami, brzuchami, plecami, kolanami itd.

29. Wieża ze słomek

Rekwizyty:

  • 4-6 paczek słomek dla każdej z drużyn
  • Paczka spinaczy dla każdej z drużyn

Przebieg:

Dzielimy uczestników na kilkuosobowe grupy. Każda drużyna otrzymuje po 2-3 paczki słomek i po paczce spinaczy. W ciągu 10-20 minut mają zbudować z nich jak najwyższą wieżę.

Zabawa w budowanie wieży ze słomek

30. Wyścig rzędów na jednej nodze

Rekwizyty:

  • Brak

Przebieg:

Dzielimy uczestników na kilkuosobowe drużyny. Każdą grupę ustawiamy w rzędzie. Następnie uczestnicy podnoszą jedną nogę, tak by poprzedzająca osoba mogła ją chwycić. Drugą ręka należy trzymać się ramienia osoby poprzedzającej. Zadaniem uczestników jest jak najszybsze przeskoczenie dystansu między linią start, a metą.

31. Zamiana ról

Rekwizyty:

  • Brak

Przebieg:

Dzielimy uczestników na równe grupy. Pierwsza z nich dostaje do odegrania dowolną scenkę na zadany temat. W pewnym momencie prowadzący mówi „zmiana” i na sceną wchodzi kolejna drużyna. Kontynuuje ona scenkę w momencie, w którym przerwała pierwsza grupa. Zabawa toczy się do momentu, aż wszystkie drużyny odegrają co najmniej raz scenkę.

Zabawa w zamienianie się przy odgrywaniu scenek

32. Zapasy plecami

Rekwizyty:

  • Brak

Przebieg:

Uczestników dzielimy na dwie drużyny, które ustawiają się w dwóch szeregach, plecami do siebie. W obrębie drużyny uczestnicy chwytają się pod ramię i próbują przepchnąć szereg przeciwnika za wyznaczoną linię.

33. Zatruty dotyk

Rekwizyty:

  • Brak

Przebieg:

Wszyscy uczestnicy biegają i próbują dotknąć innych uczestników w dowolną część ciała. Gdy ktoś zostanie dotknięty raz – musi cały czas trzymać się jedną ręką za dotkniętą część ciała. Gdy zostanie dotknięty drugi raz – musi się również drugą ręką trzymać za dotknięte miejsce. Gdy zostanie dotknięty trzeci raz, to odpada z gry. Wygrywa osoba, która jako ostatnia zachowa życie.

Zabawa w zatruty dotyk

34. Zaufanie

Rekwizyty:

  • Brak

Przebieg:

Gracze stoją w niedużym kole. W środku stoi osoba z zamkniętymi oczami. Jej zadaniem jest, będąc cały czas wyprostowanym, upadać swobodnie w różnych kierunkach. Osoby stojące w kole muszą ją łapać i popychać w innym kierunku.

35. Zbijak

Rekwizyty:

  • Piłka

Przebieg:

Dwie drużyny stoją na swoich połowach wyznaczonego pola. Za obiema połowami znajdują się pola, na których stoją „matki”, czyli po jednym z uczestników przeciwnej drużyny. Zadaniem graczy jest rzucanie piłką tak by trafić osobę z drużyny przeciwnej. Zbity gracz odpada z gry (nie dotyczy to matki). Po zbiciu wszystkich graczy z jednej drużyny, na pole wchodzi matka, która ma 3 życia. Wygrywa drużyna, która zbije wszystkich graczy przeciwnych i ich matkę 3 razy.

Ciekawą odmianą jest zbijak grany we wodzie.

Gra zbijak

36. Zgadywanie popularnych produktów po składzie

Rekwizyty:

  • Kartki ze składami popularnych produktów

Przebieg:

Odczytuj skład popularnych produktów spożywczych od najmniejszej zawartości do największej (tzn. od końca listy z etykiety). Zadaniem graczy jest jak najszybsze odgadnięcie, co to jest.

Przykład:

  • syrop cukrowy inwertowany
  • ekstrakt z owoców drzewa świętojańskiego
  • substancja glazurująca: wosk pszczeli biały i żółty, wosk carnauba
  • ekstrakt z owocu czarnego bzu
  • aromat
  • koncentraty owocowe i roślinne: pokrzywa, pomarańcza, cytryna, mango, marakuja, czarny bez, czarna porzeczka, jabłko, szpinak, aronia, kiwi, winogrona
  • regulator kwasowości: kwas cytrynowy
  • sok owocowy odtworzony z koncentratu soku owocowego: jabłko, truskawka, malina, pomarańcza, cytryna, ananas
  • dekstroza
  • żelatyna
  • cukier
  • syrop glukozowy

Odpowiedź: żelki haribo (dokładnie złote misie)

Zabawa w zgadywanie produktów po składzie

Przeczytaj także nasze propozycje na inne zabawy i gry:

Jeszcze więcej wartościowego czasu z dziećmi

A jeśli nie tylko lubisz bawić się z dziećmi, ale też chcesz dawać im to, co najlepsze – swój czas, wspólne przeżycia budujące relację to zapraszamy Cię do zapoznania się z nasza ofertą wypraw dla rodzin oraz ojców z dziećmi.