Gry i zabawy dla dzieci

Polecamy zabawy z dziećmi 😉

 

CIUCIUBABKA  Z WYBIERANIEM NUMERKÓW

Dzieci ustawiają się ciasno w małym kole. Każde z nich ma swój numer. W środku koła stoi ciuciubabka z chustką na oczach. Wybiera numerek. Dziecko z numerkiem musi przejść na druga stronę okręgu. Jeżeli ciuciubabka je złapie, to wchodzi za nią do koła, a wszyscy dostają nowe numerki. Jeśli nie, ciuciubabka wybiera numery do skutku.

 

MURARZ

Pole gry przedzielamy linią, na której ustawiamy „murarza”. Pozostałe dzieci ustawiamy na jednej połowie. Muszą przebiec na drugą stronę pola, gry gdy murarz krzyknie „murarz łapie”. Jeżeli murarz dotknie dziecko zostaje ono ustawione jako nieruchomy element muru, który zawęża przejście. Murarz nie może jednak wychodzić za linię.

 

SAMOLOTY

 Jedno z dzieci łapie. Osoba złapana musi stanąć w szerokim rozkroku z rękami wyciągniętymi na bok. Może wrócić do gry tylko jeżeli ktoś przejdzie pod jej nogami. Gra toczy się do momentu złapania wszystkich samolotów lub dopóki łapiącemu starczy sił. Przy dużej liczbie dzieci może być 2 lub 3 łapiących.

 

SIADAK

Zasady są takie same jak w piłce nożnej poza jedną. Nie wolno stać na 2 nogach. Gramy podpierając się rękami i nogami, plecami do ziemi.

 

WALKA KOGUTÓW

Dobieramy dzieci w pary podobnego wzrostu. Kucając starają się odepchnąć rękoma przeciwnika, tak, żeby się przewrócił.

 

UCHO NOS

Dzieci stają w dwóch kołach – jedno wewnątrz drugiego. Koła kręcą się w przeciwne strony. Prowadzący wymienia części ciała, a dzieci dotykają się nimi z osobą, która stoi naprzeciwko. Można puścić muzykę.

Witają się nasze dłonie

Witają się nasze stopy

Uszy, nosy…

 

WĄŻ

Osoby ustawione w rzędzie trzymają się mocno za biodra. Pierwszy w rzędzie jest głową, ostatni ogonem węża. Na sygnał prowadzącego głowa goni ogon starając się go złapać.

 

DEPTANIE BALONÓW

Dzieci mają przywiązane do nogi balony. Muszą przebić balony przeciwników. Wygrywa dziecko, które ostatnie zostanie z całym balonem.

 

CIEPŁO ZIMNO

Jedno z dzieci wychodzi lub zamyka oczy. Pozostałe muszą ukryć jakiś przedmiot. Teraz poszukujący chodzi po terenie gry i szuka przedmiotu. Dzieci podpowiadają „zimno”, gdy jest daleko od skrytki, lub „ciepło”, gdy jest blisko. Mogą też mówić „cieplej”, „zimniej”, „gorąco” itp.

 

BABA JAGA PATRZY

Jedno z dzieci jest „Babą Jagą”. Stoi tyłem do wszystkich. Reszta dzieci ustawia się na linii, kilkanaście metrów za jej plecami. Dzieci muszą dobiec do Baby Jagi. Mogą biegnąć tylko wtedy gdy recytuje ona „raz, dwa, trzy Baba Jaga patrzy!”. Gdy skończy mówić odwraca się i każde dziecko, które w tej chwili się poruszy wraca na start. Powtarza to, aż jakieś dziecko do niej dobiegnie i ją dotknie. Wtedy wygrywa i samo staje się Jagą.

 

MAŁPKI

Jedno z dzieci jest orangutanem. Stoi tyłem do wszystkich. Pozostałe są małpkami, które chcą go rozzłościć. Stoją do kilka metrów od niego i rzucają piłką. Orangutan musi zgadnąć kto go trafił. Wtedy taka małpka zajmuje jego miejsce.

 

WYRZUCANIE IMIENIA

Dzieci stają w ciasnym kręgu. W środku staje jedno z nich i wyrzuca piłkę jak najwyżej w górę. Wypowiada przy tym imię jednego z dzieci. W momencie wyrzucenia piłki dzieci uciekają jak najdalej, a to którego imię wywołano stara się złapać piłkę. Gdy wywołany złapie piłkę, woła „stop!”. Wszyscy muszą zatrzymać się w miejscu. Teraz musi trafić piłką inne dziecko by nie odpaść z gry. Może zrobić 3 kroki w kierunku wybranego celu. Jeżeli trafi, odpada trafiony, jeżeli nie trafi, odpada wywołany. Można uchylać się przed rzutem, ale bez odrywania nóg z miejsca. Wygrywa para, która zostanie na końcu.

 

WYŚCIG BALONÓW

Wyznacz linię startową. Ustaw na niej dzieci jedno obok drugiego i wręcz każdemu balon. Każdy ma go napompować i puścić. Tam gdzie upadnie balon, zaczyna pompować ponownie i tak 5 razy. Wygrywa dziecko, którego balon poleci najdalej od startu w linii prostej.

 

ZŁAP OGONEK

Jedno z dzieci trzyma „ogon” z liny w ręce lub wsunięty z tyłu w spodnie i ucieka. Pozostałe dzieci muszą mu ten ogon przydepnąć i urwać. To, któremu się uda zostaje nowym „liskiem”.

 

POZNAWANIE DŹWIĘKÓW

Nagraj na nośniku audio różne dobrze znane dźwięki np. skrzypienie, drzwi, odpalanie auta, szum wody lecącej z kranu. Zadaniem dzieci będzie odgadnięcie co to za dźwięk. Można przyznać nagrodę dla najlepszego zgadywacza.

 

KŁADKA Z MATERACY

Jest to zabawa tylko na płytkiej wodzie i pod opieką dorosłych. Z dwóch materacy tworzymy na wodzie pływający pomost. Osoby dorosłe mogą trzymać materace, żeby się nie „rozjeżdżały”. Zadaniem dzieci jest przebiec pojedynczo ten pomost.

 

ŁAPANIE CIENI

Dzieci ustawiają się na wyznaczonym polu gry. Ich zadaniem jest zdeptanie cienia przeciwnika i unikniecie samemu tego losu. Czyj cień zostanie nadepnięty, ten odpada. Zwycięzcą zostaje ten, kto ostatni zachowa nienadepnięty cień.

 

RZEŹBY

Jedno z dzieci nakrywa się prześcieradłem tak by było całe zakryte i przybiera jakąś ciekawą formę. Pozostałe dzieci starają się odgadnąć jaki kształt przyjęło dziecko pod prześcieradłem i go odwzorować. Gdy wszyscy są gotowi prowadzący ściąga prześcieradło. Wygrywa dziecko, które najlepiej przybrało formę najbardziej podobną do dziecka pod prześcieradłem.

 

KOGUTY

Wyznaczamy jedno z dzieci na koguta i przypinamy mu 10 spinaczy do bielizny. Następnie zawiązujemy oczy. Pozostałe dzieci muszą zerwać mu piórka-spinacze. Jeżeli kogut dotknie złodzieja piórek, ten zajmuje jego miejsce. Jeżeli dzieci zerwą wszystkie pióra, też wyznaczamy nowego koguta.

 

ISKIERKA

Dzielimy graczy na dwie drużyny i ustawiamy w 2 szeregach naprzeciwko siebie. Wszyscy gracze poza pierwszymi osobami w szeregu patrzą przeciwnikom w oczy. Za to pierwsze osoby patrzą na prowadzącego. Rzuca on monetą. Gdy wypadnie „orzeł” muszą puścić iskierkę poprzez ściśnięcie dłoni. Jest przekazywana po kolei przez wszystkie osoby w rzędzie, aż do ostatniej. Gdy ostatnia osoba dostanie iskrę podnosi rękę. Wygrywa drużyna, która pierwsza przekaże iskierką. Wygrywa również, gdy druga drużyna się pomyli np. puści iskierkę, gdy wypadnie reszka.

 

KOPMAS

Wytycz koło o promieniu około 2 m. Dzieci ustawiają się na zewnątrz koła i przydzielane są im numery. W jego środku staje jedno z dzieci z patykiem. Jeden koniec patyka opiera o środek okręgu a drugi trzyma w dłoni. Dziecko w okręgu krzyczy numer i puszcza patyk. Dziecko, którego numer wywołano musi złapać patyk zanim upadnie na ziemię. Jeżeli mu się to uda wraca na swoje miejsce. Jeżeli nie – zajmuje miejsce w okręgu i wybiera numer kolejnego dziecka.

 

CIELACZKI
Dzielimy dzieci na 2 drużyny. W lateksowej rękawiczce robimy dziurki na końcówkach palcy. Teraz naciągamy rękawiczkę na butelkę z mlekiem. Wygrywa ta drużyna, która pierwsza wypije butelkę mleka przez rękawiczkę.

 

PIÓRKO

Dzielimy dzieci na 2 drużyny i ustawiamy po 2 stronach linii granicznej. Prowadzący upuszcza piórko z możliwie dużej wysokości a drużyny starają się je przedmuchać na stronę przeciwnika. Przegrywa drużyna na której połowie piórko upadnie na ziemię.

 

ZNAJDŹ PARĘ

Prowadzący przygotowuje kartki z nazwami zwierząt – dwie kartki z każdym zwierzakiem. Dzieci losują kartki i sprawdzają jakimi są zwierzętami. Chodząc po polu gry wydają odgłosy tych zwierząt i starają się odnaleźć swoją parę.