Gry i zabawy dla dzieci

1. Baba jaga patrzy

Rekwizyty:

  • Brak

Przebieg:

Jedno z dzieci jest „Babą Jagą”. Stoi tyłem do wszystkich. Reszta dzieci ustawia się na linii, kilkanaście metrów za jej plecami. Dzieci muszą dobiec do Baby Jagi. Mogą biegnąć tylko wtedy gdy recytuje ona „raz, dwa, trzy Baba Jaga patrzy!”. Gdy skończy mówić odwraca się i każde dziecko, które w tej chwili się poruszy wraca na start. Powtarza to, aż jakieś dziecko do niej dobiegnie i ją dotknie. Wtedy wygrywa i samo staje się Babą Jagą.

2. Cielaczki

Rekwizyty:

  • 2 butelki mleka (takie same)
  • 2 rękawiczki lateksowe, bezpudrowe
  • igła

Przebieg:

Dzielimy dzieci na 2 drużyny. W lateksowych rękawiczkach robimy, na końcu palców robimy igłą dziurki. Naciągamy każdą z rękawiczek na butelkę z mlekiem. Wygrywa ta drużyna, która pierwsza wypije butelkę mleka przez rękawiczkę.

3. Ciepło zimno

Rekwizyty:

  • Jakiś przedmiot

Przebieg:

Jedno z dzieci wychodzi lub zamyka oczy. Pozostałe muszą ukryć jakiś przedmiot. Teraz poszukujący chodzi po terenie gry i szuka przedmiotu. Dzieci podpowiadają „zimno”, gdy jest daleko od skrytki, lub „ciepło”, gdy jest blisko. Mogą też mówić „cieplej”, „zimniej”, „gorąco” itp.

4. Ciuciubabka  z wybieraniem numerków

Rekwizyty:

  • Chustka na oczy

Przebieg:

Dzieci ustawiają się ciasno w małym kole. Każde z nich ma swój numer. W środku koła stoi ciuciubabka z chustką na oczach. Wybiera numerek. Dziecko z numerkiem musi przejść na druga stronę okręgu. Jeżeli ciuciubabka je złapie, to wchodzi za nią do koła, a wszyscy dostają nowe numerki. Jeśli nie, ciuciubabka wybiera numery do skutku.

5. Deptanie balonów

Rekwizyty:

  • Balony w ilości 2 razy tyle, co uczestników

Przebieg:

Dzieci mają przywiązane do nóg balony. Muszą przebić balony przeciwników. Wygrywa dziecko, które ostatnie zostanie z całym balonem.

6. Iskierka

Rekwizyty:

  • Moneta

Przebieg:

Dzielimy graczy na dwie drużyny i ustawiamy w 2 szeregach naprzeciwko siebie. Wszyscy gracze poza pierwszymi osobami w szeregu patrzą przeciwnikom w oczy. Za to pierwsze osoby patrzą na prowadzącego. Rzuca on monetą. Gdy wypadnie „orzeł” muszą puścić iskierkę poprzez ściśnięcie dłoni. Jest przekazywana po kolei przez wszystkie osoby w rzędzie, aż do ostatniej. Gdy ostatnia osoba dostanie iskrę podnosi rękę. Wygrywa drużyna, która pierwsza przekaże iskierką. Wygrywa również, gdy druga drużyna się pomyli np. puści iskierkę, gdy wypadnie reszka.

7. Kładka z materacy

Rekwizyty:

  • Płytka woda
  • 2 wodne materace

Przebieg:

Jest to zabawa tylko na płytkiej wodzie i pod opieką dorosłych. Z dwóch materacy tworzymy na wodzie pływający pomost. Osoby dorosłe mogą trzymać materace, żeby się nie „rozjeżdżały”. Zadaniem dzieci jest przebiec pojedynczo ten pomost.

8. Koguty

Rekwizyty:

  • 10 spinaczy do bielizny
  • Chustka na oczy

Przebieg:

Wyznaczamy jedno z dzieci na koguta i przypinamy mu 10 spinaczy do bielizny. Następnie zawiązujemy oczy. Pozostałe dzieci muszą zerwać mu piórka-spinacze. Jeżeli kogut dotknie złodzieja piórek, ten zajmuje jego miejsce. Jeżeli dzieci zerwą wszystkie pióra, też wyznaczamy nowego koguta.

9. Kompas

Rekwizyty:

  • Patyk

Przebieg:

Wytycz koło o promieniu około 2 m. Dzieci ustawiają się na zewnątrz koła i przydzielane są im numery. W jego środku staje jedno z dzieci z patykiem. Jeden koniec patyka opiera o środek okręgu a drugi trzyma w dłoni. Dziecko w okręgu krzyczy numer i puszcza patyk. Dziecko, którego numer wywołano musi złapać patyk zanim upadnie na ziemię. Jeżeli mu się to uda wraca na swoje miejsce. Jeżeli nie – zajmuje miejsce w okręgu i wybiera numer kolejnego dziecka.

10. Łapanie cieni

Rekwizyty:

  • Brak

Przebieg:

Dzieci ustawiają się na wyznaczonym polu gry. Ich zadaniem jest zdeptanie cienia przeciwnika i unikniecie samemu tego losu. Czyj cień zostanie nadepnięty, ten odpada. Zwycięzcą zostaje ten, kto ostatni zachowa nienadepnięty cień.

11. Małpki

Rekwizyty:

  • Miękka piłka

Przebieg:

Jedno z dzieci jest orangutanem. Stoi tyłem do wszystkich. Pozostałe są małpkami, które chcą go rozzłościć. Stoją do kilka metrów od niego i rzucają piłką. Orangutan musi zgadnąć kto go trafił. Wtedy taka małpka zajmuje jego miejsce.

12. Murarz

Rekwizyty:

  • Brak

Przebieg:

Pole gry przedzielamy linią, na której ustawiamy „murarza”. Pozostałe dzieci ustawiamy na jednej połowie. Muszą przebiec na drugą stronę pola, gry gdy murarz krzyknie „murarz łapie”. Jeżeli murarz dotknie dziecko zostaje ono ustawione jako nieruchomy element muru, który zawęża przejście. Murarz nie może jednak wychodzić za linię.

13. Piórko

Rekwizyty:

  • Piórko

Przebieg:

Dzielimy dzieci na 2 drużyny i ustawiamy po 2 stronach linii granicznej. Prowadzący upuszcza piórko z możliwie dużej wysokości a drużyny starają się je przedmuchać na stronę przeciwnika. Przegrywa drużyna na której połowie piórko upadnie na ziemię.

14. Poznawanie dźwięków

Rekwizyty:

  • Różne nagrane dźwięki

Przebieg:

Nagraj na nośniku audio różne dobrze znane dźwięki np. skrzypienie, drzwi, odpalanie auta, szum wody lecącej z kranu. Zadaniem dzieci będzie odgadnięcie co to za dźwięk. Można przyznać nagrodę dla najlepszego zgadywacza.

15. Rzeźby

Rekwizyty:

  • Duże prześcieradło

Przebieg:

Jedno z dzieci nakrywa się prześcieradłem tak by było całe zakryte i przybiera jakąś ciekawą formę. Pozostałe dzieci starają się odgadnąć jaki kształt przyjęło dziecko pod prześcieradłem i go odwzorować. Gdy wszyscy są gotowi prowadzący ściąga prześcieradło. Wygrywa dziecko, które najlepiej przybrało formę najbardziej podobną do dziecka pod prześcieradłem.

16. Samoloty

Rekwizyty:

  • Brak

Przebieg:

Jedno z dzieci łapie. Osoba złapana musi stanąć w szerokim rozkroku z rękami wyciągniętymi na bok. Może wrócić do gry tylko jeżeli ktoś przejdzie pod jej nogami. Gra toczy się do momentu złapania wszystkich samolotów lub dopóki łapiącemu starczy sił. Przy dużej liczbie dzieci może być 2 lub 3 łapiących.

17. Siadak

Rekwizyty:

  • Piłka
  • 2 bramki

Przebieg:

Zasady są takie same jak w piłce nożnej poza jedną. Nie wolno stać na 2 nogach. Gramy podpierając się rękami i nogami, plecami do ziemi.

18. Ucho nos

Rekwizyty:

  • Brak

Przebieg:

Dzieci stają w dwóch kołach – jedno wewnątrz drugiego. Koła kręcą się w przeciwne strony. Prowadzący wymienia części ciała, a dzieci dotykają się nimi z osobą, która stoi naprzeciwko. Można puścić muzykę.

Witają się nasze dłonie

Witają się nasze stopy

Uszy, nosy…

19. Walka kogutów

Rekwizyty:

  • Brak

Przebieg:

Dobieramy dzieci w pary podobnego wzrostu. Kucając starają się odepchnąć rękoma przeciwnika, tak, żeby się przewrócił.

20. Wąż

Rekwizyty:

  • Brak

Przebieg:

Osoby ustawione w rzędzie trzymają się mocno za biodra. Pierwszy w rzędzie jest głową, ostatni ogonem węża. Na sygnał prowadzącego głowa goni ogon starając się go złapać.

21. Wyrzucanie imienia

Rekwizyty:

  • Piłka

Przebieg:

Dzieci stają w ciasnym kręgu. W środku staje jedno z nich i wyrzuca piłkę jak najwyżej w górę. Wypowiada przy tym imię jednego z dzieci. W momencie wyrzucenia piłki dzieci uciekają jak najdalej, a to którego imię wywołano stara się złapać piłkę. Gdy wywołany złapie piłkę, woła „stop!”. Wszyscy muszą zatrzymać się w miejscu. Teraz musi trafić piłką inne dziecko by nie odpaść z gry. Może zrobić 3 kroki w kierunku wybranego celu. Jeżeli trafi, odpada trafiony, jeżeli nie trafi, odpada wywołany. Można uchylać się przed rzutem, ale bez odrywania nóg z miejsca. Wygrywa para, która zostanie na końcu.

22. Wyścig balonów

Rekwizyty:

  • Balony – tyle, ile uczestników

Przebieg:

Wyznacz linię startową. Ustaw na niej dzieci jedno obok drugiego i wręcz każdemu balon. Każdy ma go napompować i puścić. Tam gdzie upadnie balon, zaczyna pompować ponownie i tak 5 razy. Wygrywa dziecko, którego balon poleci najdalej od startu w linii prostej.

23. Złap ogonek

Rekwizyty:

  • Kawałek liny lub dłuższy szalik

Przebieg:

Jedno z dzieci trzyma „ogon” z liny w ręce lub wsunięty z tyłu w spodnie i ucieka. Pozostałe dzieci muszą mu ten ogon przydepnąć i urwać. To, któremu się uda zostaje nowym „liskiem”.

24. Znajdź parę

Rekwizyty:

  • Kartki z nazwami zwierząt, po parze z gatunku, w sumie tyle, co uczestników

Przebieg:

Prowadzący przygotowuje kartki z nazwami zwierząt – dwie kartki z każdym zwierzakiem. Dzieci losują kartki i sprawdzają jakimi są zwierzętami. Chodząc po polu gry wydają odgłosy tych zwierząt i starają się odnaleźć swoją parę.