Chyba nie trzeba nikomu tłumaczyć, że rzeczą, którą dzieci lubią najbardziej jest zabawa. Wystarczy ciekawy pomysł i prosta zasada, by poczuły się najszczęśliwszymi na świecie! Gry i zabawy dla dzieci nie są trudne w przygotowaniu, więc warto przeprowadzać je dosłownie przy każdej okazji.
Jakie gry i zabawy dla dzieci znajdziesz w artykule:
1. Baba jaga patrzy
Rekwizyty:
- Brak
Przebieg:
Jedno z dzieci jest „Babą Jagą”. Stoi tyłem do reszty dzieci ustawionych na linii, kilkanaście metrów za jej plecami. Zadaniem dzieci jest dobiec do Baby Jagi. Mogą jednak biec tylko wtedy, gdy recytuje ona: „Raz, dwa, trzy Baba Jaga patrzy!”. Gdy skończy mówić, odwraca się i każde dziecko, które w tej chwili się poruszy, wraca na start. Powtarza to, aż jakieś dziecko do niej dobiegnie i ją dotknie. Wtedy wygrywa i samo staje się Babą Jagą.
2. Cielaczki
Rekwizyty:
- 2 butelki mleka (takie same)
- 2 rękawiczki lateksowe, bezpudrowe
- igła
Przebieg:
Dzielimy dzieci na 2 drużyny. W lateksowych rękawiczkach, na końcówkach palców robimy igłą dziurki, a następnie każdą z rękawiczek naciągamy na butelkę z mlekiem. Wygrywa ta drużyna, która pierwsza wypije butelkę mleka przez tą rękawiczkę.
3. Ciepło zimno
Rekwizyty:
- Jakiś przedmiot
Przebieg:
Jedno z dzieci wychodzi lub zamyka oczy. Pozostałe muszą ukryć jakiś przedmiot. Gdy to uczynią, poszukujący chodzi po terenie gry i szuka przedmiotu. Dzieci podpowiadają „zimno”, gdy jest daleko od skrytki, lub „ciepło”, gdy jest blisko. Mogą też mówić „cieplej”, „zimniej”, „gorąco” itp.
4. Ciuciubabka z wybieraniem numerków
Rekwizyty:
- Chustka na oczy
Przebieg:
Dzieci ustawiają się ciasno w małym kole. Każde z nich ma swój numer. W środku koła stoi ciuciubabka z chustką na oczach. Ciuciubabka wybiera numerek, a dziecko, które go posiada, musi przejść na druga stronę okręgu, uważając, by ciuciubabka go nie złapała. Jeżeli ciuciubabka je złapie, to zamienia się miejscem z ciuciubabką. Po zawiązaniu oczu nowa ciuciubabka wybiera kolejny numer. Jeśli jednak ciuciubabka nie złapie przechodzącego dziecka, to wybiera kolejne numerki aż do złapania któregoś dziecka.
5. Deptanie balonów
Rekwizyty:
- Balony w ilości 2 razy tyle, co uczestników
Przebieg:
Każdemu dziecku należy przywiązać balony do kostek. Zadaniem uczestników jest przebić balony pozostałych dzieci poprzez nadepnięcie na nie. Wygrywa dziecko, które ostatnie zostanie z całym balonem.
6. Iskierka
Rekwizyty:
- Moneta
Przebieg:
Dzielimy graczy na dwie drużyny i ustawiamy w dwóch szeregach naprzeciwko siebie. Wszyscy gracze poza pierwszymi osobami w szeregu patrzą przeciwnikom w oczy. Pierwsze osoby patrzą natomiast na prowadzącego, który rzuca monetą. Gdy wypadnie „orzeł”, muszą puścić iskierkę poprzez ściśnięcie dłoni. Iskierka jest następnie przekazywana po kolei przez wszystkie osoby w rzędzie, aż do ostatniej. Gdy ostatnia osoba dostanie iskrę, podnosi rękę. Wygrywa drużyna, która pierwsza przekaże iskierką lub gdy druga drużyna się pomyli (np. puści iskierkę, gdy wypadła reszka).
7. Kładka z materacy
Rekwizyty:
- Płytka woda
- 2 wodne materace
Przebieg:
To zabawa, którą można przeprowadzić jedynie na płytkiej wodzie i pod opieką dorosłych. Z dwóch materacy należy utworzyć pomost pływający po wodzie (dorosłe osoby mogą go trzymać, by materace się nie rozjeżdżały). Zadaniem każdego dziecka jest wejść na ten pomost i przejść po nim.
8. Koguty
Rekwizyty:
- 10 spinaczy do bielizny
- Chustka na oczy
Przebieg:
Wyznaczamy jedno z dzieci, które będzie kogutem. W dowolnych miejscach przypinamy kogutowi 10 spinaczy do bielizny oraz zawiązujemy mu oczy. Zadaniem pozostałych dzieci będzie zerwanie jego piórek-spinaczy. Jeżeli kogut dotknie złodzieja piórek, ten zajmuje jego miejsce. Jeżeli jednak dzieci zerwą wszystkie pióra i nikt nie zostanie złapany, to także wyznaczamy nowego koguta.
9. Kompas
Rekwizyty:
- Patyk
Przebieg:
Wyznaczamy jedno z dzieci, które będzie kogutem. W dowolnych miejscach przypinamy kogutowi 10 spinaczy do bielizny oraz zawiązujemy mu oczy. Zadaniem pozostałych dzieci będzie zerwanie jego piórek-spinaczy. Jeżeli kogut dotknie złodzieja piórek, ten zajmuje jego miejsce. Jeżeli jednak dzieci zerwą wszystkie pióra i nikt nie zostanie złapany, to także wyznaczamy nowego koguta.
10. Łapanie cieni
Rekwizyty:
- Brak
Przebieg:
Dzieci ustawiają się na wyznaczonym polu gry. Ich zadaniem jest zdeptanie cienia przeciwnika i uniknięcie samemu takiego losu. Jeśli czyiś cień zostanie zdeptany, taka osoba odpada. Zwycięzcą zostaje ten, kto ostatni zachowa nienadepnięty cień.
11. Małpki
Rekwizyty:
- Miękka piłka
Przebieg:
Jedno z dzieci jest orangutanem. Stoi tyłem do wszystkich, odległości kilku metrów od nicn. Pozostałe dzieci są małpkami, które chcą go rozzłościć, rzucając w niego piłką. Orangutan musi zgadnąć, kto go trafił. Jeśli mu się uda, wtedy ta małpka zajmuje jego miejsce.
12. Murarz
Rekwizyty:
- Brak
Przebieg:
Pole gry przedzielamy linią, na której ustawiamy „murarza”. Pozostałe dzieci ustawiamy na jednej połowie. Gry murarz krzyknie „murarz łapie”, dzieci muszą przebiec na drugą stronę pola, tak by murarz ich nie dotknął. Jeżeli murarz dotknie jakieś dziecko, to zostaje ono ustawione jako nieruchomy element muru, który zawęża przejście. W trakcie zabawy murarz może poruszać się tylko na linii i nie może z niej schodzić.
13. Piórko
Rekwizyty:
- Piórko
Przebieg:
Dzielimy dzieci na dwie drużyny i ustawiamy po dwóch stronach linii granicznej. Prowadzący upuszcza piórko z możliwie dużej wysokości, a drużyny starają się je przedmuchać na stronę przeciwnika. Przegrywa drużyna, na której połowie piórko upadnie na ziemię.
14. Poznawanie dźwięków
Rekwizyty:
- Różne nagrane dźwięki
Przebieg:
Nagraj na nośniku audio różne dobrze znane dźwięki np. skrzypienie, drzwi, odpalanie auta, szum wody lecącej się z kranu. Zadaniem dzieci będzie odgadnięcie co to za dźwięk. Dla najlepszego zgadywacza można przyznać nagrodę.
15. Rzeźby
Rekwizyty:
- Duże prześcieradło
Przebieg:
Jedno z dzieci nakrywa się prześcieradłem, tak by było całe zakryte i przybiera jakąś ciekawą formę. Pozostałe dzieci starają się odgadnąć jaki kształt przyjęło dziecko pod prześcieradłem i go odwzorować. Gdy wszyscy są gotowi, prowadzący ściąga prześcieradło. Wygrywa dziecko, które przybrało formę najbardziej podobną do dziecka pod prześcieradłem.
16. Samoloty
Rekwizyty:
- Brak
Przebieg:
Jedno z dzieci łapie. Osoba złapana musi stanąć w szerokim rozkroku z rękami wyciągniętymi na bok. Może wrócić do gry, tylko jeżeli ktoś przejdzie pod jej nogami. Gra toczy się do momentu złapania wszystkich samolotów lub dopóki łapiącemu wystarczy sił. Przy dużej liczbie dzieci może być 2 lub 3 łapiących.
17. Siadak
Rekwizyty:
- Piłka
- 2 bramki
Przebieg:
Zasady są takie same jak w piłce nożnej poza jedną. Nie wolno stać na dwóch nogach. Gramy podpierając się rękami i nogami, plecami skierowanymi do ziemi.
18. Ucho nos
Rekwizyty:
- Brak
Przebieg:
W czasie zabawy warto włączyć muzykę. Dzieci stają w dwóch kołach – jedno wewnątrz drugiego. Koła kręcą się w przeciwne strony. Prowadzący wymienia części ciała, a dzieci dotykają się nimi z osobą, która stoi naprzeciwko.
Witają się nasze dłonie.
Witają się nasze stopy.
Uszy, nosy…
19. Walka kogutów
Rekwizyty:
- Brak
Przebieg:
Dobieramy dzieci w pary podobnego wzrostu. Kucając, starają się odepchnąć rękoma przeciwnika, tak, żeby się przewrócił.
20. Wąż
Rekwizyty:
- Brak
Przebieg:
Osoby ustawione w rzędzie trzymają się mocno za biodra. Pierwsza osoba w rzędzie jest głową, ostatnia – ogonem węża. Na sygnał prowadzącego głowa goni ogon, starając się go złapać.
21. Wyrzucanie imienia
Rekwizyty:
- Piłka
Przebieg:
Dzieci stają w ciasnym kręgu. W środku staje jedno z nich i wyrzuca piłkę jak najwyżej w górę. Wypowiada przy tym imię jednego z dzieci. W momencie wyrzucenia piłki dzieci uciekają jak najdalej, a to którego imię wywołano, stara się złapać piłkę. Gdy wywołany złapie piłkę, woła „stop!”. Wszyscy muszą zatrzymać się w miejscu. Teraz musi trafić piłką inne dziecko, by nie odpaść z gry. Może zrobić 3 kroki w kierunku wybranego celu. Jeżeli trafi, odpada trafiony, jeżeli nie trafi, odpada wywołany. Można uchylać się przed rzutem, ale bez odrywania nóg z miejsca. Wygrywa para, która zostanie na końcu.
22. Wyścig balonów
Rekwizyty:
- Balony – tyle, ile uczestników
Przebieg:
Wyznacz linię startową. Ustaw na niej dzieci jedno obok drugiego i wręcz każdemu balon. Każdy ma go napompować i puścić. Tam, gdzie upadnie balon, zaczyna pompować ponownie i tak 5 razy. Wygrywa dziecko, którego balon poleci najdalej od linii startu.
23. Złap ogonek
Rekwizyty:
- Kawałek liny lub dłuższy szalik
Przebieg:
Jedno z dzieci zostaje liskiem,który trzyma „ogon” z liny wsunięty z tyłu w spodnie i ucieka. Pozostałe dzieci muszą mu ten ogon przydepnąć i urwać. Dziecko, któremu się uda, zostaje nowym „liskiem”.
24. Znajdź parę
Rekwizyty:
- Kartki z nazwami zwierząt, po parze z gatunku, w sumie tyle, co uczestników
Przebieg:
Prowadzący przygotowuje kartki z nazwami zwierząt – dwie kartki z każdym zwierzakiem. Dzieci losują kartki i sprawdzają, jakimi są zwierzętami. Chodząc po polu gry, wydają odgłosy tych zwierząt i starają się odnaleźć swoją parę.
Przeczytaj także nasze propozycje na inne zabawy i gry
- Gry i zabawy towarzyskie i integracyjne dla dzieci, młodzieży i dorosłych
- Zabawy na poznanie się i przełamanie lodów dla młodzieży i dorosłych
- Gry i zabawy terenowe dla dzieci i młodzieży
- Co zrobić, by każdy spacer stał się fascynującą wycieczką edukacyjną
Jeszcze więcej wartościowego czasu z dziećmi
A jeśli nie tylko lubisz bawić się z dziećmi, ale też chcesz dawać im to, co najlepsze – swój czas, wspólne przeżycia budujące relację to zapraszamy Cię do zapoznania się z nasza ofertą wypraw dla rodzin oraz ojców z dziećmi.